Įrašai

Laiškas mokykloms

Gerbiami mokyklų direktoriai, pedagogai, ugdymo specialistai!

 

Maloniai kviečiame Jus dalyvauti programoje „Skaitanti mokykla“! Kvietimas skirtas pradinį, pagrindinį, bendrąjį bei vidurinį ugdymą teikiančioms, taip pat profesinėms, aukštesniosioms mokykloms ir kolegijoms. Programos esmė – kasdien skaityti moksleivių malonumui. Tai veiksmingas būdas skatinti juos skaityti pačius ir tapti tikrais skaitytojais – žmonėmis, kurie daug, noriai ir tinkamai skaito ir dėl to lengviau ir geriau mokosi, dirba ir aktyviai pasitinka gyvenimo iššūkius. Skaitytojų ugdymas yra svarbus visai visuomenei. Jimas Trelease‘as, amerikietis, propaguojantis skaitymą vaikams, teigia: „Mažai skaitanti tauta – mažai ir žino. Tad labai tikėtina, kad mažai žinanti tauta priims netinkamus sprendimus namuose, rinkoje, teisme ir rinkimuose. Tokie sprendimai veikia visą tautą – išsilavinusius ir neišsilavinusius – ir yra pavojingi demokratijai.“ Tyrimai rodo, kad trečdalis lietuvių visai neskaito knygų (žr. http://www.veidas.lt/auga-antra-lietuviu-karta-neskaitanti-knygu). Tai kelia grėsmę mūsų tautos mūsų pačių susikurtai civilizacijai.

 

Skaitymas yra pagrindinė priemonė siekiant žinių. Be šio gebėjimo sunku ko pasiekti mokykloje ar toliau tęsiant studijas. Deja, vis daugiau moksleivių nemėgsta skaityti ir retai paima knygą į rankas. Nūdienos vaikai auga apsupti prastos kalbos. Tėvai su vaikais kalbasi mažai, o dar mažiau jiems skaito. Vaikai renkasi televizoriaus ar kompiuterio draugiją. Tačiau joje pagrindinė komunikacijos priemonė yra ne žodis, o vaizdas, dažniausiai nemokoma kalbos ir nesuteikiama galimybė ją lavinti. O juk kalba yra pagrindinė mąstymo, žinių įgijimo ir bendravimo priemonė.

 

Kalbiniai įgūdžiai turi būti vystomi nuo mažens, su vaikais daug kalbantis ir jiems skaitant balsu. Klausydamasis turtingos literatūrinės kalbos, vaikas iš konteksto supranta naujų žodžių reikšmes, suvokia frazeologizmų prasmę, be didelių pastangų mokosi teisingos gramatikos ir sintaksės, o ateityje lengvai ir noriai pats ima skaityti. Jei norime gyventi protingų žmonių šalyje, turime užtikrinti, kad visi vaikai ir paaugliai gerai mokėtų kalbą ir su malonumu skaitytų. Reikia skatinti tėvelius kuo daugiau skaityti vaikams, o mokykla taip pat turėtų prisidėti prie moksleivių kalbinių įgūdžių lavinimo, kasdien joje prisiliečiant prie knygos, kai mokytojas balsu skaito mokiniams. Tyrimai rodo, kad visame pasaulyje mažėja skaitančių vaikų ir jaunimo, išskyrus tas klases ir mokyklas, kuriose mokytojai skaito moksleiviams ir visi patiria malonumą.

 

Kai kurie mokytojai nepalaiko skaitymo mokiniams, aiškindami, kad reikia laiko programoms pakeisti. Tačiau programos įgyvendinimas turi prasmę tik tada, jei vaikai supranta pamoką, geba derinti žinias, yra suinteresuoti mokytis. Geriausia programa ir aukštos kvalifikacijos mokytojas neduoda rezultato, jei mokiniai prastai moka kalbą, nesugeba mąstyti ir susikaupti, elgiasi provokuojamai ir nėra suinteresuoti įgyti žinių. Kasdienis skaitymas moksleivių malonumui ir trumpas pokalbis apie tai, kas perskaityta, yra geriausias būdas išmokyti juos gražios kalbos, žadinti susidomėjimą, skatinti mokytis, padėti geriau susikaupti. Taip pasiekiama vaikų ir jaunuolių elgesio kaitos – jie darosi ramesni, labiau mąstantys, moraliai jautresni, nori bendradarbiauti, pagerėja santykiai su mokytojais ir bendraklasiais. Kasdienis skaitymas moksleiviams yra pigiausias ir veiksmingiausias būdas pakelti ugdymo lygį ir pagerinti santykius mokykloje. Skaitymas balsu prisideda prie mokyklos atliekamos ugdymo misijos!

 

Kviečiame apsilankyti projekto „Visa Lietuva skaito vaikams“ interneto svetainėje www.vlsv.lt. Čia rasite įvairių tyrimų ir publikacijų, kuriose pristatomi programos „Skaitanti mokykla“ privalumai, taip pat informaciją, kaip prisijungti prie programos. Tikimės vaisingo bendradarbiavimo!

 

Pagarbiai,

„Visa Lietuva skaito vaikams - Mažojo Princo fondas“ komanda

 

RP

 

© 2012. Visos teisės saugomos. Mažojo Princo fondas