2013 m. gruodžio 6 d. Lietuvos edukologijos universitete vyko labdaros ir paramos fondo „Mažojo Princo fondas” organizuota metodin?-praktin? konferencija „Visa Lietuva skaito vaikams: raštingumo ugdymas skaitant”.

 

 

Ji buvo skirta raštingumo ugdymo skaitant balsu, skaitymo balsu metodikos ir didaktikos klausimams iškelti, aptarti, pasidalinti dalyvavimo iniciatyvoje „Visa Lietuva skaito vaikams” patirtimi ir rezultatais. Konferencijoje dalyvavo apie 130 min?tos iniciatyvos edukacin?se programose dalyvaujantys bei skaitymo balsu id?jas visoje Lietuvoje skleidžiantys kult?ros, švietimo, socialin?s sri?i? darbuotojai, iniciatyvos lyderiai, koordinatoriai, taip pat ir kit? ugdymo ?staig? pedagogai, bibliotekininkai, vaik? t?veliai, studentai. Pranešimus skait? vaik? literat?ros, raštingumo ugdymo bei skaitymo balsu vaikams ekspertai bei praktikai iš Lietuvos ir Lenkijos.

 

Konferencij? prad?jusi iniciatyvos „Visa Lietuva skaito vaikams“ ambasador? Loreta Sungailien? susirinkusiuosius sveikino su art?jan?iomis švent?mis ir link?jo ramaus, prasmingo Advento bei džiugios met? pabaigos. Padeklamavusi savo mamos Danut?s Mukien?s eil?rašt?, ji primin?, jog kiekvienas vaiko ugdytojas yra tarsi šaltinis, šulinys, versm?, kuri turi gaivinti, girdyti ir sotinti augan?i? asmenyb?, b?sim? skaitytoj?, m?s? šalies piliet?. Lietuvos edukologijos universiteto studij? prorektor? prof. dr. Vilija Salien? link?jo maloni? ?sp?dži? ir nauding? patir?i? ir tiems, kurie jau?iasi gr?ž? ? savo universitet?, ir tiems, kuriems teko studijuoti kitose aukštosiose mokyklose. Profesor? taip pat išreišk? palaikym? iniciatyvos id?joms ir palink?jo s?km?s jas ?gyvendinant. Lietuvos nacionalin?s UNESCO komisijos komunikacijos program? vadov? Margarita Gaubyt? primin?, jog b?tent tarptautin? UNESCO organizacija, suteikusi patronaž? ir iniciatyvai „Visa Lietuva skaito vaikams“, nuo pat ?k?rimo 1946 m. yra vis? raštingumo skatinimo iniciatyv? priešakyje ir ji vykdo ?vairias raštingumo programas. Ji pakviet? prie raštingumo ugdymo prisid?ti kiekvienam iš m?s?. Vienas iš papras?iausi? raštingumo ugdymo programos b?d? – vaiko kalbini? geb?jim? ir ?g?dži? tobulinimas nuolat jam skaitant balsu ?vairi? literat?r?. M. Gaubyt? taip pat moderavo konferencijos pranešim? dal?, taikliai komentuodama kiekvieno pasisakiusiojo pagrindines id?jas ir pasi?lymus.

 

 

Lietuvi? kalbos instituto Bendrin?s kalbos skyriaus vadov? dr. Rita Mili?nait? savo pranešime „Skaitymo ir raštingumo darna: kaip jos siekti?“ išskleisdama raštingumo samprat? pristat? aktualijas, poži?rius ir problemas, susijusias su bendrine lietuvi? kalba. Pabr?žta akivaizdi s?saja tarp raštingumo ir skaitymo bei kaip pasiekus šios darnos užpildomos raštingumo mokymosi spragos. (dr. R. Mili?nait?s pranešimo skaidres galite rasti http://www.kalbosnamai.lt/images/dokumentai/skaitymo_ra%C5%A1tingumo%20konferencija%202013.pdf).

 


Lenkijos ambasados Lietuvoje ir „Mažojo Princo fondo“ kvietimu Lietuvoje kelet? dien? vieš?j?s poet?s Wis?awos Szymborskos fondo direktorius, Jogailos universiteto Polonistikos katedros d?stytojas, vaik? poetas dr. Micha? Rusinek savo pranešime „Apie pasaulio skaitym?“ pateik? gyv? raštingo ir kiek atokiau nuo raštingumo besilaikan?io žmogaus santyk?, pasitelkdamas pavyzdžius iš film?, netik?t? susitikim? pa?iose kasdieniškiausiose situacijose. Rašytojo sesuo, jauna, ta?iau jau Lenkijoje ?vertinta ir ?vairi? apdovanojim? pelniusi knyg? iliustrator?, film? animator? Joanna Rusinek Lietuvos edukologijos universiteto foj? papuoš? savo kurtomis knyg? iliustracijomis ir konferencijoje kalb?jo apie vaizdo, piešinio, iliustracijos svarb?. Ji palygino iliustruot? knyg? su dekoruotu pyragai?iu. Bet galima skaityti tik tekst?, kaip ir valgyti labai skan?, bet nepapuošt? pyragait?. Ji kalb?jo ir apie niveliuotas liustracijas, kurios masin?je knyg? leidyboje nesiskiria vienos nuo kit?. Jos siekis yra parodyti dailininko poži?r?, detali? savitum?, sužadinti skaitytojo vaizduot?.

 

Žinoma lietuvi? knyg? dailinink? Sigut? Chlebinskait? ? konferencij? atkeliavo su visa knyg?-?domybi? kolekcija ir k?rybiniais knyg? skaitymo projekt? pavyzdžiais. K?rybin?s studijos „Tu gali sukurti knyg?“ id?ja gim? dailininkei, knygos meno dirbtuvi? ir parod? kuratorei S. Chlebinskaitei, norint parodyti, kaip atsiranda knygos, supažindinti su knyg? istorija ir pakviesti kartu kurti knygas. Ji parod?, kas nutinka vaikams, atsid?rusiems knyg? šalyje ir gyvai prisilietusiems prie knygos atsiradimo. Tai be galo gili patirtis ir patiems šios edukacin?s programos reng?jams, ir dalyvaujantiems vaikams.

 

Konferencij? t?susi dr. L. Sungailien? svarst?, kaip tinkamai parinkti knyg? savo vaikui. Anot jos, jei norime tinkamai formuoti vaiko kaip skaitytojo skon?, pirmiausia turime su juo daug skaityti, kalb?ti ir b?ti atviri jo norams bei interesams. Taip pat buvo patariama atsižvelgti ? amžiaus grupei si?lomas knygas, ? knygas, pelniusias tarptautin? bei respublikin? pripažinim?, prestižinius apdovanojimus ir ? knygos išvaizd?. Praneš?ja taip pat si?l? atsižvelgti ir ? vaik? bei skaitan?i? balsu t?veli? m?giamas knygas bei kurti j? si?lom? knyg? „aukso fond?“.

 

Iniciatyvos „Visa Lietuva skaito vaikams“ koordinator? Kauno regione, Kauno technologijos universiteto socialini? moksl? doktorant? Audron? Lapienien? konferencijai pareng? betarpišk? ir ?taig? pasisakym? apie skaitym?, kuris, anot jos, yra „geriausia, k? galime duoti vaikui“. Praneš?ja vartojo s?vok? „darnus skaitytojas“. Taigi siekdami vaik? išugdyti darniuoju skaitytoju, kuris panaudot? savo turim? patirt?, kai skaito tekst?, tur?tume:

1) jam pad?ti sukurti tinkam? skaitymo aplink? ir teigiamas skaitymo nuostatas,

2) kartu su vaiku dalyvauti skaitymo vyksme ir kartu išbandyti ?vairias skaitymo formas,

3) skaitym? vertinti ir ?gyvendinti kaip aktyvi?, tiksling? ir krypting? veikl?,

4) skaitymo metu kartu dalyvauti socialin?se skaitymo (t.y. sav?s, kit? ir pasaulio pažinimo) patirtyse,

5) skaitym? priimti kaip m?stymo b?d? ir sekti bei provokuoti skaitan?io vaiko reakcijas bei nuolat kalb?ti apie skaitomus tekstus ir j? keliamas emocijas.

„Skaitymas, ne dailidžiavimas ir siuvin?jimas. Tai aktyvus prasm?s interpretavimas bendravimo sistemoje. Suprasti k? ir kaip vaikas skaito, vadinasi suprasti, kaip jis m?sto. Skaitymas mums padeda pajausti vaiko vidin? gyvenim?“ – teig? A. Lapienien?.

„Vilnius Montessori Pre-school” darželio direktor? Ivona Ro?anowska išsamiai pristat? Marijos Montessori vaik? ugdymo filosofij? ir metodik? bei jos taikym? Lietuvos priešmokyklinio ugdymo ?staigose. Teigdama, jog pats tinkamiausias ir efektyviausias ugdymui laikas yra nuo vaiko gimimo iki šešeri? met?, praneš?ja komentavo kaip min?ta metodika gali pad?ti vystyti mažo vaiko rašymo ir skaitymo ?g?džius ir koks tur?t? b?ti t?v? vaidmuo bei veiksmai padedant ugdyti vaiko savarankiškum? ir nor? skaityti bei b?ti raštingu.

 

Dr. Jurga Sadauskien?, Lietuvi? literat?ros ir tautosakos instituto Dainyno skyriaus mokslin? darbuotoja, skait? pranešim? „Formulin? pasaka: didel?s tiesos mažiesiems“. Tyrin?toja supažindino su formulin?s pasakos gyvavimu didel?s šeimos aplinkoje, jos terapiniais ir edukaciniais privalumais. J. Sadauskien? ?žvelg? ši? pasak? turinio bei raiškos panašum? su šiandienin?s vaik? psichoterapijos teorin?mis nuostatomos ir praktin?mis rekomendacijomis. Praneš?ja konstatavo, kad formulin?s pasakos be pažintin?s, pramogin?s, kalbos ir atminties ugdymo funkcij?, atliko ir svarb? terapin? vaidmen? – pad?jo formuoti pozityvaus m?stymo ?g?džius.

 

„Mažojo Princo fondo“ savanor?, dviej? vaik? mama Laima Ba?kien? dalijosi ryškiausiais ?sp?džiais, patarimais, kaip parinkti tinkam? knyg?, kaip pasiekti, kad vakaro pasaka tapt? kasdieniu ritualu ir smagiausiu kitos dienos žaidimu. Vienas svarbiausi? šio pranešimo akcent? buvo raginimas skaityti ne siekiant konkre?i? vaiko lavinimo, ugdymo rezultat?, bet vien d?l malonumo b?ti drauge.

 

 

Baigiamoji konferencijos dalis buvo skirta iniciatyvos „Visa Lietuva skaito vaikams“ met? veiklai apibendrinti ir jos edukacin?ms programoms aptarti. L. Sungailien? primin? svarbiausius iniciatyvos tikslus, uždavinius, paragino dar aktyviau ir tikslingiau ?gyvendinti skaitymo balsu id?jas ugdymo, kult?ros ir socialin?se ?staigose, raginti skaityti balsu suaugusiuosius namuose.

 

Aptartos iniciatyvos lyderi?, koordinatori? glaudesnio bendradarbiavimo galimyb?s, numatyti veiksmai kitiems metams. Vertinga patirtimi dalijosi program? „Skaitan?ios mokyklos“ ir „Skaitantys vaik? darželiai“ lyderiai. Šilut?s Pamario pagrindin?s mokyklos pradini? klasi? mokytoja metodinink? Dalia Elena Solovjovien? pateik? pavyzd?, kaip sutelkti vis? mokykl? prasmingam projektui. Ji pateik? išsam? „Skaitan?ios mokyklos“ 2013 met? tiksl? ir uždavini? priemoni? plan?, pakomentavo, kaip jis buvo vykdomas, pateik? rengini? ir vykdyt? veikl? pavyzdžius, pasidalijo „Skaitan?ios mokyklos“ komandos surengtos respublikin?s konferencijos rezultatais. Jolita Janušonien?, Kupiškio rajono savivaldyb?s viešosios bibliotekos Vaik? literat?ros skyriaus ved?ja, papasakojo, kaip bibliotekos kolektyvas organizuoja garsinius skaitymus priešmokyklinukams netradicin?se erdv?se ?vairiu met? laiku. Vilniaus lopšelio-darželio „Šypsena” direktor? Olga Beliaš pasidžiaug?, jog j? ugdymo ?staiga buvo viena pirm?j?, kurioje aktyvioms mamyt?ms pasi?lius, imta kasdien skaityti vaikams balsu ir tai dažnai dar? pakviesti gars?s aktoriai, rašytojai, poetai bei muzikai. Kauno lopšelio-darželio „Linelis” logoped? Vilma Budrikien? pasidalijo pasteb?jimais apie ikimokyklinuk? kalbos ir kalb?jimo ?g?dži? poky?iais, kai vaikams dažnai skaitoma balsu ir taip pat papasakojo, kaip tai daroma j? ugdymo ?staigoje. Vilniaus „Gabijos” gimnazijos pradini? klasi? mokytoja Kaz? Startien? patar?, kaip skatinti pradinuk? skaitymo motyvacij? ir pateik? puiki? patir?i?, rekomendavo naudingos literat?ros, pakviet? dalyvauti ?vairiuose skaitymo skatinimo projektuose, kaip pavyzdžiui „Šiaur?s šali? bibliotek? savait?”, „Met? knygos rinkimai”. Vilniaus r. Buivydiški? pradin?s mokyklos mokytoja J?rat? Masiulien? pasidalijo nepakartojamais ?sp?džiais iš Raštingumo savait?s rengini? (pavyzdžiui, vaikai skait? balsu medyje, ant mokyklos laipt?), iš „Knyg? Kal?d?” renginio LR Prezident?roje, ? kur? 2012 met? gruod? buvo pakviesti kaip gausiai skaitanti mokykla. Šios mokyklos pedagogai ir moksleiviai itin išradingi – rašo knygas apie žaislus, laiškus Žemei, rengia deivi? ir valdov? susitikimus, Mik?s P?kuotuko mokykl?l?, o nuo gruodžio m?nesio ?gyvendina nauj? skaitymo skatinimo veikl? „Skaitome visur ir visada“, pavyzdžiui, pas odontolog?, prekybos centre, žaidim? aikštel?je ir kt.

 

2013 m. gruodžio 6 dien? vykusi konferencija – jau antroji „Mažojo Princo fondo – Visa Lietuva skaito vaikams” konferencija, kuri atkreip? d?mes? ? skaitymo balsu vaikams naud?, privalumus, skaitymo ir raštingumo s?veik?, taip pat iniciatyvos „Visa Lietuva skaito vaikams” tikslus, j? ?gyvendinimo b?dus, suteik? klausytojams vertingos metodin?s informacijos, paskatino kryptingam edukacini? program? „Skaitan?ios mokyklos”, „Skaitantys vaik? daržerliai” ?gyvendinimui.

 

Romos Kiš?nait?s, J. Janušonien?s ir D. E. Solovjovien?s nuotraukose – ?sp?džiai iš konferencijos.

 

RP

 

© 2012. Visos teis?s saugomos. Mažojo Princo fondas