Maloniai kvie?iame Jus dalyvauti programoje „Skaitanti mokykla“! Kvietimas skirtas pradin?, pagrindin?, bendr?j? bei vidurin? ugdym? teikian?ioms, taip pat profesin?ms, aukštesniosioms mokykloms ir kolegijoms. Programos esm? – kasdien skaityti moksleivi? malonumui. Tai veiksmingas b?das skatinti juos skaityti pa?ius ir tapti tikrais skaitytojais – žmon?mis, kurie daug, noriai ir tinkamai skaito ir d?l to lengviau ir geriau mokosi, dirba ir aktyviai pasitinka gyvenimo išš?kius. Skaitytoj? ugdymas yra svarbus visai visuomenei. Jimas Trelease‘as, amerikietis, propaguojantis skaitym? vaikams, teigia: „Mažai skaitanti tauta – mažai ir žino. Tad labai tik?tina, kad mažai žinanti tauta priims netinkamus sprendimus namuose, rinkoje, teisme ir rinkimuose. Tokie sprendimai veikia vis? taut? – išsilavinusius ir neišsilavinusius – ir yra pavojingi demokratijai.“ Tyrimai rodo, kad tre?dalis lietuvi? visai neskaito knyg? (žr. http://www.veidas.lt/auga-antra-lietuviu-karta-neskaitanti-knygu). Tai kelia gr?sm? m?s? tautos m?s? pa?i? susikurtai civilizacijai.
Skaitymas yra pagrindin? priemon? siekiant žini?. Be šio geb?jimo sunku ko pasiekti mokykloje ar toliau t?siant studijas. Deja, vis daugiau moksleivi? nem?gsta skaityti ir retai paima knyg? ? rankas. N?dienos vaikai auga apsupti prastos kalbos. T?vai su vaikais kalbasi mažai, o dar mažiau jiems skaito. Vaikai renkasi televizoriaus ar kompiuterio draugij?. Ta?iau joje pagrindin? komunikacijos priemon? yra ne žodis, o vaizdas, dažniausiai nemokoma kalbos ir nesuteikiama galimyb? j? lavinti. O juk kalba yra pagrindin? m?stymo, žini? ?gijimo ir bendravimo priemon?.
Kalbiniai ?g?džiai turi b?ti vystomi nuo mažens, su vaikais daug kalbantis ir jiems skaitant balsu. Klausydamasis turtingos literat?rin?s kalbos, vaikas iš konteksto supranta nauj? žodži? reikšmes, suvokia frazeologizm? prasm?, be dideli? pastang? mokosi teisingos gramatikos ir sintaks?s, o ateityje lengvai ir noriai pats ima skaityti. Jei norime gyventi proting? žmoni? šalyje, turime užtikrinti, kad visi vaikai ir paaugliai gerai mok?t? kalb? ir su malonumu skaityt?. Reikia skatinti t?velius kuo daugiau skaityti vaikams, o mokykla taip pat tur?t? prisid?ti prie moksleivi? kalbini? ?g?dži? lavinimo, kasdien joje prisilie?iant prie knygos, kai mokytojas balsu skaito mokiniams. Tyrimai rodo, kad visame pasaulyje maž?ja skaitan?i? vaik? ir jaunimo, išskyrus tas klases ir mokyklas, kuriose mokytojai skaito moksleiviams ir visi patiria malonum?.
Kai kurie mokytojai nepalaiko skaitymo mokiniams, aiškindami, kad reikia laiko programoms pakeisti. Ta?iau programos ?gyvendinimas turi prasm? tik tada, jei vaikai supranta pamok?, geba derinti žinias, yra suinteresuoti mokytis. Geriausia programa ir aukštos kvalifikacijos mokytojas neduoda rezultato, jei mokiniai prastai moka kalb?, nesugeba m?styti ir susikaupti, elgiasi provokuojamai ir n?ra suinteresuoti ?gyti žini?. Kasdienis skaitymas moksleivi? malonumui ir trumpas pokalbis apie tai, kas perskaityta, yra geriausias b?das išmokyti juos gražios kalbos, žadinti susidom?jim?, skatinti mokytis, pad?ti geriau susikaupti. Taip pasiekiama vaik? ir jaunuoli? elgesio kaitos – jie darosi ramesni, labiau m?stantys, moraliai jautresni, nori bendradarbiauti, pager?ja santykiai su mokytojais ir bendraklasiais. Kasdienis skaitymas moksleiviams yra pigiausias ir veiksmingiausias b?das pakelti ugdymo lyg? ir pagerinti santykius mokykloje. Skaitymas balsu prisideda prie mokyklos atliekamos ugdymo misijos!
Kvie?iame apsilankyti projekto „Visa Lietuva skaito vaikams“ interneto svetain?je www.vlsv.lt. ?ia rasite ?vairi? tyrim? ir publikacij?, kuriose pristatomi programos „Skaitanti mokykla“ privalumai, taip pat informacij?, kaip prisijungti prie programos. Tikim?s vaisingo bendradarbiavimo!
Pagarbiai,
„Visa Lietuva skaito vaikams - Mažojo Princo fondas“ komanda
© 2012. Visos teis?s saugomos. Mažojo Princo fondas