20 minu?i? per dien?. Kiekvien? dien?!

Numatykite pastov? laik?, kad pedagogai, aukl?tojai kasdien ne mažiau kaip 20 minu?i?, geriausia – tuo pa?iu metu, gal?t? skaityti vaikams. Galima skaityti kelet? kart? per dien?.

 

Skaitymo kampelis

?renkite speciali? skaitymo viet?, kurioje b?t? vaikams patogi ir visada prieinama knyg? lentyna. Knyg? nugar?l?s turi b?ti atsuktos ? vaikus, kad traukt? j? d?mes?, skatint? ieškoti lentynoje ir skaityti. Nedrauskite vaikams patiems siekti knyg?, o pasir?pinkite, kad jos b?t? patvarios vaikams žaidžiant ar vartant dar ne?pratusiomis to daryti rankut?mis – kietais viršeliais ir puslapiais iš kiet? korteli? (ypa? patiems mažiausiems).

 

Skaitymo trukm? turi b?ti parinkta pagal vaik? geb?jim? sutelkti d?mes?.

 

Dar ne?gijusiems skaitymo ?g?dži? vaikams gali b?ti sunku išlaikyti d?mes? ilgiau kaip kelias minutes. Kai kurie iš pradži? visiškai nepaj?gs klausytis. Nenusiminkite! Tai normalu vaikus ugdant skaityti, tad galb?t praeis keli m?nesiai, kol vaikai pripras prie skaitymo ir j? pam?gs.

 

Neverskite vaik? s?d?ti ramiai

Kai kuriems vaikams b?tina jud?ti. Leiskite jiems vaikštin?ti šalia arba tyliai žaisti – jie vis viena gird?s. Juk kalbos nesimokoma vien s?dint. Atminkite, kad skaitymas vaikui turi teikti malonum?, o ne tapti prievole, nuobodžiu užsi?mimu ar kankyne.

 

Skaitym? siekite su kitokio pob?džio veikla – papildykite pokalbiais ir kalbiniais žaidimais, judesiais, muzikavimu, piešimu ir spalvinimu, vaidinimais ir dekoracij? jiems k?rimu ar pan.

 

Skaityti kvieskit?s sve?i? – t?vus, senelius, vyresnius mokinius, skautus, senjorus, ?domi? profesij? žmones ir pan. Tegul jie pasikalba apie savo pom?gius bei darb?. Taip skaitymas vaikams atrodys vertingesnis bei patrauklesnis, prapl?s j? žinias, mokys bendravimo su kitais žmon?mis, paskatins t?vus, glob?jus skaityti vaikams namie bei formuos visuomen?s supratim?, kad skaityti vaikams yra labai svarbu.

 

Pakvieskite skaityti vaikams žmones su negalia – neregius ar judan?ius ne?gali?j? vežim?liais ir pan. Vaikai turi iš anksto žinoti apie j? negali?, aptarti b?sim? susitikim? ir jam tinkamai pasirengti, kad sve?iui b?t? patogu patekti ? susitikimo viet? ir kad jis ten gerai jaust?si. Tokie susitikimai ple?ia vaik? žinias ir skatina jautrum? kitiems žmon?ms, pratina prie ?vairi? žmoni?, išmoko gerbti ne?galiuosius.

 

Pasikvieskite užsienie?i?, kalban?i? lietuviškai, arba organizuokite jiems vertim? (pavyzdžiui, gyvenan?ius šalia ar iš užsienio šali? ambasad?). Paprašykite j? ateiti su tautiniais kostiumais ir atsinešti savo šaliai b?ding? daikt? – audini?, instrument?, papuošal?. Tepaskaito arba paseka savo šalies pasak? ir papasakoja apie savo šal? bei jos kult?r?.

 

Bendradarbiaukite su artimiausia biblioteka. Nors kart? per m?nes? nuveskite vaikus ? bibliotek?, kad bibliotekininkai jiems parodyt? nauj? knyg? ir paskaityt?, išmokyt? juos naudotis bibliotekos ištekliais. Verta paprašyti bibliotekos darbuotoj?, kad mažiesiems skaitytojams ?kurt? klub?.

 

Veskit?s vaikus ? knygynus, laikraš?i? redakcijas, muziejus, meno parodas, technikos ekspozicijas ir koncertus. Kad išaugintume skaitytoj?, privalome formuoti bendr?sias vaiko žinias, žadinti smalsum? ir poreik? labiau pažint? pasaul?.

 

SVARBU!

Kiekvien? mokslo met? pradžioje pravartu pedagogams susitikti su vaik? t?vais ir paaiškinti jiems, kaip svarbu skaityti vaikams namie ir riboti j? televizoriaus ži?r?jimo bei žaidimo kompiuteriu laik?. Lygiai taip pat privalu steb?ti, kokias programas jie ži?ri ir kokius žaidimus žaidžia. Skaitymas tur?t? b?ti nuolatin? pedagog? pokalbi? su t?vais tema. Juos reik?t? informuoti, kokios knygos buvo skaitomos darželyje, kaip vaikas reaguoja ? skaitym?, pateikti rekomenduojam? skaityti knyg? s?raš?. Verta paraginti t?vus kartu su savo vaikais dalyvauti artimiausioje bibliotekoje ?kurtame maž?j? skaitytoj? klube, o jei tokio n?ra, galb?t paskatinti juos pa?ius imtis iniciatyvos organizuoti. Reik?t? pad?ti t?vams ?sis?moninti, kad j? pavyzdys vaikams yra labai svarbus: jei patys skaitys knygas ir žurnalus ir dar kasdien skaitys vaikams, išugdys skaitytojus – išsilavinusius, kult?ringus, protingus, dorus žmones, kuri? gyvenimas bus laimingesnis ir ?domesnis.

 

Naudota literat?ra:  Irena Ko?mi?ska, El?bieta Olszewska, Wychowanie przez czytanie (lit. Ugdymas skaitant).

 

RP

 

© 2012. Visos teis?s saugomos. Mažojo Princo fondas